divendres, 10 de febrer de 2012

Revisant conceptes claus: LA LUDOFORMACIÓ

Actualment estic treballant en un projecte interessant: la creació de la Rhed de Consultores, un equip de treball amb el que compartim la part professional de la nostra vida.

Els que treballem per compte pròpia sovint tendim a ficar-nos a la nostra cova intel·lectual i a seguir rutines; sovint també ens manca autorreflexió, doncs no hi ha amb qui entrar en conflicte, no hi ha qui et comenti Sí o NO davant una acció, no hi ha qui et faci de mirall. I precisament el treball amb altres persones em proveeix d'aquests premis (inclouent els conflictes) que em fan crèixer com a professional i com a persona.

I com estem amb la construcció de la web, i estem definint conceptes, revisant fòrmules i generant noves maneres de fer la nostra feina, m'he posat també a revisar el concepte que és un dels pilars de la meva metodologia de treball a les organitzacions: la Ludoformació.

Des que vaig acabar el màster i gràcies a la infinitat d'experiències que he pogut gaudir ja en entorns organitzacionals aplicant la Ludoformació, he anat fent un model propi, he anat adaptant, inclouent, eliminant i combinant (un SCAMPER en tota regla sense saber-ho!) allò que ja sabia i allò que ja feia per generar una metodologia en la que jo em sento a gust i des de la que treballo amb coherència i satisfacció. I aquesta és la definició que ara, en aquests moments, identifico amb Ludoformació:

La Ludoformació és un mètode d’aprenentatge i desenvolupament de grups i equips de treball que utilitza el joc com a metodologia.

Integrem l’Aprenentatge Intel·lectual (models, reflexions, conclusions) amb l’Aprenentatge Significatiu (jocs, dinàmiques, experiències), per a incrementar la integració dels programes formatius i transferir-los fàcilment al lloc de treball.

Aprofitem la capacitat biològica de l’organisme per aprendre a través del joc, i així recuperem també les funcions de l’hemisferi dret del cervell, connectat amb la creativitat, la intel·ligència emocional, la comunicació, la comprensió abstracta i la intuició.

L’experiència ens demostra que allò que s’apren en un context estimulant i divertit perdura en el temps, i es fa més efectiu i aplicable.

El Joc, a més, és un instrument ideal per al desenvolupament personal i cooperatiu.

Sempre em queda aquell dubte de si s'enten o no... la Ludoformació ("Ludo" pels amics) és principalment experiència i autoobservació, en un entorn compartit en el que, aquí sí, tenim d'altres que ens fan de mirall i amb els que compartir i, si s'escau, estar en desacord. I tot, per aprendre...

(Web: www.rheddeconsultores.com)